Opererer flere sporveksler med millimeterpresisjon

– I Spordrift skal jeg fortsette med de gode vanene og gjøre den samme gode jobben. Vi treffer Bjørnar Ødegård som begynte i 2016 i Signal Oslo som sporvekselkontrollør.

– Visste du at det er mange typer drivmaskiner i en sporveksel, spør han. 

– Med å være en så spleiset gjeng, har vi i sum mye erfaring som sikrer en god erfaringsdeling mellom de ulike lagene og skiftene, sier Bjørnar der han understreker at det er utrolig mange flinke folk ute i drift og vedlikehold.

Familien til Bjørnar har lange jernbanetradisjoner der faren jobber på Alnabru som tilstandskontrollør og hans to brødre jobber i målevogna og på verkstedet på Lillestrøm. Tippoldefar Nicolai var med og bygde Bergensbanen, sier Bjørnar med en stolt stemme.

Hva gjør egentlig en sporvekselkontrollør?

 – En sporvekselkontrollør sørger for å kontrollere og vedlikeholde sporveksler. Vi sikrer at den holder alle gitte mål ihht. teknisk regelverk, slik at det er trygt å kjøre tog over sporvekslene. En sporvekselkontrollør er også med på å borre, legge inn nye veksler og justere ved behov. Du kan kort sagt si at vi opererer sporveksler med millimeterpresisjon – for det er faktisk ikke mer et par millimetere som vi kan gå på for å justere sporveksler, svarer Bjørnar.

En veldig spleiset gjeng sørger for trygg arbeidsplass 

– Vi er en utrolig sammenspleiset gjeng, der vi er kamerater, sier Bjørnar med et glimt i øyet.  – Vi er sosiale sammen utenfor arbeidstid og vi kjenner hverandre veldig godt. Vi hjelper hverandre og passer på at vi alle kommer trygt hjem. 

 

Vi passer på

– Sikkerhet er veldig viktig for oss som driver ute i et skarpt anlegg, der samtlige også er utdannet hovedssikkerhetsvakter (HSVer). Viktigste utstyret er vernetøy, å ha riktig utstyr og bruke kommunikasjonsutstyret på en riktig måte, sier Bjørnar.

– Vi skriver sikker jobbanalyser, går igjennom farene, diskuterer jobben, har med verktøy og har på vernetøy – både hjelm og briller, fortsetter Bjørnar.

– Når du er HSV har du ansvar for kollegaene dine. Det er et stort ansvar jeg tar på det største alvor. Ute i en sporveksel vil oppleve en rekke bevegelige deler. Vi som er sporvekselkontrollører passer ekstra på før vi går ut. For min del er det viktig å være klar og tydelig ovenfor kollegaene mine; «vent til jeg får sikret arbeidsstedet – før vi i det hele tatt beveger oss ut i sporet», sier Bjørnar alvorlig.

– Alle tenker at du skal hjem igjen, avslutter Bjørnar som ikke har opplevd at noen har blitt skadet på jobb.